چطور از آژانس‌های مسافرتی شکایت کنیم؟

شکایت ۲۹ اسفند ۱۴۰۲، ساعت ۰:۲۸ 5 دقیقه

چطور از آژانس‌های مسافرتی شکایت کنیم؟

بسیاری از مسافران از حقوق خود در برابر آژانس‌های مسافرتی آگاهی ندارند یا نمی‌دانند از چه طریقی می‌توانند از آژانس‌های متخلف شکایت کنند. متاسفانه ماهانه شاهد ده‌ها شکایت از آژانس‌ها دال بر گران‌فروشی، برگزاری تورهای بدون مجوز و... هستیم.

راه‌های زیادی برای شکایت از آژانس‌های متخلف وجود دارد مثل اداره کل میراث فرهنگی استان‌ها، سازمان تعزیرات، سامانه سامد و... وجود دارد. در این مقاله با 8 راه شکایت از آژانس‌های مسافرتی آشنا می‌شویم.

شکایت_از_آژانس_های_مسافرتی

8 راه شکایت از آژانس‌های مسافرتی

سامانه 09629

یکی از راه‌های ثبت شکایت، تماس با تلفن گویا واحد شکایت وزارت میراث فرهنگی و گردشگری به شماره 09620 است. پس از ثبت شکایت، درخواست شما به اداره کل گردشگری استان ارجاع داده می‌شود که پس از بررسی نتیجه آن اعلام خواهد شد.

اداره کل میراث فرهنگی استان‌ها

با توجه به اینکه مجوز تاسیس و فعالیت دفاتر آژانس‌های مسافرتی را وزارت میراث فرهنگی و گردشگری صادر می‌کند، از اداره کل میراث فرهنگی استان می‌توانید اقدام به شکایت کنید. در صورت مشاهده هر گونه تخلف، تنها با ارائه مدارک قرارداد و فیش واریز وجه به مرجع ذی صلاح اطلاع دهید.

در شرایطی که واحد شکایت در کل استان وجود ندارد، نامه شکایت به همراه ارائه مستندات مستقیما به مدیر کل اداره استان تحویل دهید. پس از دریافت نامه توسط مدیر کل و ارجاع آن به معاونت در کمیسیونی به نام «نظارت بر تاسیس و فعالیت دفاتر» شکایت شما بررسی می‌شود.

این کمیسیون با حضور نماینده انجمن حرفه‌ای دفاتر خدمات مسافرتی، نماینده حراست، معاون گردشگری و نماینده دفتر بررسی و نظارت و کارشناس دفاتر خدمات مسافرتی برگزار می‌شود. پس از بررسی شکایت و مستندات موجود نتیجه به شاکی و آژانس متخلف اعلام می‌شود.

انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی

سال‌ها جای خالی شورای حل اختلاف در حوزه گردشگری حس می‌شد. به همین جهت سال 1399 انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی، شورای حل اختلاف ویژه گردشگری را در تهران دایر کرد. این شورا معمولا متشکل از مدیران دفاتر و کارشناسان رسمی مورد تائید قوه قضائیه است. بنابر این شکایت خود را می‌توانید به شورای حل اختلاف ویژه گردشگری، شعبه 2634، در ساختمان انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ببرید.

مطالعه بیشتر | تور دبی

سامانه حقوق مسافر سازمان هواپیمایی کشوری

مسافران می‌توانند برای ثبت شکایت از شرکت‌های هواپیمایی با شماره تماس‌های زیر تماس بگیرید.

تلفن شکایت از آژانس‌های مسافرتی

شرکت هواپیمایی شماره تماس داخلی
ایران ایر

46624493_46624300

 
ایران ایر تور 0413120 2
آسمان 61106566  
کاسپین

48063438_48063727

 
کیش ایر 48681407  
ماهان 48384848 5
کارون 44647325 402
تابان 4854 142
زاگرس

40440114_4746

 
آتا 4855 1-2
یزد ایر 37993134  
قشم ایر 47992127  
معراج 63266
فلای پرشیا 48000000 1605
ساها 66630101 155-156
سپهران 49116_49116124 2984
وارش 49743 145-460-462
پویا 66063166  
پارس 49965153  
چابهار 44671959
آروان 44640407 281
آوا 05137170 763

سازمان تعزیرات حکومتی

گرچه سازمان تعزیرات حکومتی اختصاصا به شکایات حوزه گردشگری رسیدگی نمی‌کند، اما در صورت شکایت از بابت گران‌فروشی، کم فروشی، تقلب و عدم درج قیمت یا عدم صدور فاکتور می‌توانید بدین وسیله ثبت شکایت کنید. برای ثبت شکایت در این سازمان می‌توانید به میز خدمت الکترونیک سازمان تعزیرات حکومتی مراجعه کنید یا با شماره 135 تماس بگیرید.

سازمان بازرسی کل کشور

سازمان بازرسی کل کشور بر روی روند اجرایی مقررات در دفاتر گردشگری نظارت می‌کند. لذا، در صورت مشاهده هر گونه تخلف شکایت خود را از طریق سایت سازمان بازرسی کل کشور یا شماره 136 ثبت کنید.

دادگاه‌ها و دادسراهای سراسر کشور

در صورت مشاهده هر گونه تخلفی از سوی دفاتر خدمات مسافرتی، شهروندان می‌توانند شکایت خود را به دادگاه‌ها و دادسراها ببرند. برای ثبت شکایت باید به صورت حضوری به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کنند.

سامانه سامد

یکی دیگر از راه‌های شکایت از آژانس‌های خاطی ثبت شکایت در «سامانه سامد» یا «الکترونیکی ارتباط مردم با دولت» است. لازمه به جریان افتادن پرونده، ارائه مستندات، مدارک قرارداد و فیش واریز وجه، است. پس از ثبت آن، شکایت شما به معاونت گردشگری استان ارجاع می‌شود و متعاقبا نتیجه آن به شما و آژانس خاطی اطلاع رسانی می‌شود.

آژانس مسافرتی توربین تراول با ارائه خدمات و پشتیبانی 24 ساعت از قبل تا بعد سفر همراه شما خواهد بود. برای مشاهده تورهای خارجی روی لینک کلیک کنید.

حقوق مسافران چیست؟

 حقوق مسافران، مجموعه قوانینی است که توسط سازمان میراث فرهنگی جهت تنظیم رفتار، اعمال و وظایف دفاتر هواپیمایی و مسافرتی تدوین شده است.

چطور_از_آژانس_های_مسافرتی_شکایت_کنیم؟

منشور حقوق مسافران هواپیمایی

منشور حقوق مسافران جهت حفظ منفعت مسافران تدوین شده است. این منشور شامل حال تمامی افراد اعم از مسافران هواپیما، قطار و اتوبوس می‌شود که در اینجا به منشور حقوق مسافران هواپیمایی پرداخته می‌شود.

طبق ماده 5 قانون هواپیمایی کشور ایرلاین‌ها موظف به جلب رضایت مسافران و رعایت حقوق آن‌ها هستند.

قانون عدم تبعیض

همه مسافران باید از خدمات و سرویس‌های یکسانی برخوردار باشند. هر گونه تبعیض بین مسافران، نقض قوانین تلقی می‌شود.

ممانعت از سفر

در صورتی که بنا به هر دلیلی ایرلاین مانع از سوار شدن مسافر به هواپیما شد، ایرلاین موظف به استرداد کامل وجه یا ارائه یک بلیط رایگان مشابه مسیر و کلاس پروازی قبلی در اختیار مسافر بگذارد.

چطور بفهمیم آژانس مسافرتی قابل اعتماد است؟

جهت استعلام آژانس مسافرتی می‌توانید به سایت رسمیو مراجعه کنید. در صورتی که آن آژانس اطلاعات شرکت از جمله نام کامل ثبتی شرکت، نام تجاری برند، کد اقتصادی، شناسه ملی، آگهی روزنامه رسمی، شماره ثبت و... در این سایت ثبت کرده باشد، به راحتی می‌توانید آن آژانس را اعتبارسنجی کنید.

نکات و توصیه‌های ضروری قبل و بعد از رزرو بلیط و تور

  • توصیه: جهت اطلاع از امکان استرداد وجه و شرایط استرداد قرارداد آژانس مسافرتی که ارسال شده است، را به دقت مطالعه کرده سپس با آژانس مسافرتی مربوطه تماس بگیرید.
  • نکته: در بیشتر مواقع در صورتی که آژانس مسافرتی و شرکت هواپیمایی با درخواست استرداد وجه موافقت کند، وجه مقرر پس از کسر جریمه، بین 24 الی 48 ساعت بعد عودت داده می‌شود.
  • نکته: اگر بعد از 2 هفته از زمان شکایت پاسخی از شركت هواپيمایی به مسافر داده نشود يا اينکه رضايت مسافر جلب نشود، شکايت مسافر از طريق سازمان پيگيری می‌شود. جهت شکایت از آژانس مسافرتی یا شرکت هواپیمایی به مقاله راهنمای شکایت از آژانس‌های مسافرتی و ایرلاین‌ها مراجعه کنید.
  • نکته: در صورتی که شركت هواپيمایی پاسخی نداد، بعد از يک ماه، مسافر می‌تواند به صورت قضایی پیگیری کند.
  • نکته: به محض صدور رای دادگاه سازمان بايد به مسافر نظر حقوقی غير الزامی خود را درباره روند انجام پيگيری شکايت اعلام کند. 

مقالات پیشنهادی:

شرایط استرداد بلیت و تور

ارز مسافرتی چیست؟   |   آخرین اخبار ارز مسافرتی 1403

تور لحظه آخری

تورهای ترکیبی استانبول-آنتالیا با بهترین قیمت
مقالات مرتبط
چطور از آژانس‌های مسافرتی شکایت کنیم؟
چطور از آژانس‌های مسافرتی شکایت کنیم؟ بسیاری از مسافران از حقوق خود در برابر آژانس‌های مسافرتی آگاه…
۲۶ شهریور ۱۴۰۳، ساعت ۲۳:۳۸
خواندن مطلب
مقایسه هتل‌های Steps و Euphori
در این جا ما کنار شما به مقایسه هتل‌های Steps و Euphoria در نظر داریم. پس تا آخر مقاله همراه ما باش…
۲۶ شهریور ۱۴۰۳، ساعت ۲۱:۲۰
خواندن مطلب
معرفی هتل steps باتومی
درباره هتل steps  باتومی این هتل در 600 متری ساحل باتومی و 6 کیلومتری مجسمه علی و نینو قرار دارد. ا…
۲۶ شهریور ۱۴۰۳، ساعت ۱۹:۲
خواندن مطلب
تمیزترین شهرهای دنیا
تمیزترین شهرهای دنیا عوامل بسیاری تعیین کننده مقصد سفر است اما تمیزی در صدر لیست قرار دارد. در این …
۲۶ شهریور ۱۴۰۳، ساعت ۲۳:۱۱
خواندن مطلب

نظـــــرات کاربــــــران

نظرتان را در مورد این تور با دیگران به اشتراک بگذارید

دیدگاه ثبت شده

شماره شما با موفقیت ثبت شد