کدام پروازهای خارجی و داخلی لغو شده‌اند؟

اخبار گردشگری ۲۸ مهر ۱۴۰۳، ساعت ۱۰:۳۱ 4 دقیقه

کنسلی پرواز امروز

به طور کلی پروازهای شرکت‌های هواپیمایی قطری تا 2 نوامبر (12 آبان)، لوفتانزا و اتریشی تا 31 اکتبر (10 آبان)، امارات تا 30 اکتبر (9 آبان) و ترکیش تا 23 اکتبر (2 آبان) 2024 تا اطلاع ثانوی لغو شده است.

نحوه اطلاع از کنسلی پرواز

اگر با اخبار، حوادث پیش آمده و شرایط نامساعد آب و هوایی شک دارید پرواز لغو شده است یا نه، بهترین و قابل اعتماد است، سر زدن به سایت ایرلاین با وارد کردن شماره پرواز و تاریخ پرواز است.

  • سایت شرکت‌های هواپیمایی

به سایت هر ایرلاین یا شرکت هواپیمایی که بلیط هواپیما را تهیه کردید مراجعه کنید، با وراد کردن شماره پرواز و تاریخ حرکت از وضعیت پرواز اطلاع پیدا کنید. پرواز چه تاخیر داشته باشد، چه لغو شده باشد از طریق وبسایت ایرلاین مربوطه می‌توانید از وضعیت پرواز خود با خبر شوید.

  • سامانه‌های آنلاین رزرو تور

با توجه به اینکه بلیط یا تورتان را از سامانه‌های آنلاین تهیه کرده باشید، در پنل کاربری از وضعیت پرواز اطلاع پیدا کنید یا با شماره تماس در صفحه درباره ما تماس بگیرید. این سامانه‌ها معمولا کاربران زیادی دارد، به همین خاطر در این مواقع سرعت پاسخگویی‌شان پایین می‌آید و مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا پشت خط بماند.

اگر استرس‌تان اجازه نمی‌دهد با دقت در سایت ایرلاین از وضعیت پروازتان خبردار شوید، بهترین گزینه پیش رو تماس با آژانس مسافرتی‌ای است که از آن بلیط یا تور تهیه کردید. ایرلاین‌ها در بخشنامه سراسری هواپیمایی و پیام به مدیر فنی بند الف، کارشناس بلیط، آژانس‌های مسافرتی اعلام می‌کند.

  • تماس با ایرلاین

اگر بلیط هواپیما داخلی می‌گیرید، حتما زمان رزرو بلیط، شماره‌های تماس شرکت هواپیمایی را یادداشت کرده تا در این مواقع با آن‌ها بتوانید با خطوط هواپیمایی ارتباط بگیرید. اگر به دنبال شماره تماس شرکت‌های هواپیمایی می‌گردید به مقاله 8 راه شکایت از آژانس‌های مسافرتی مراجعه کنید.

  • مراجعه حضوری به فرودگاه

یکی دیگر از راه‌های اطلاع از وضعیت پرواز، مراجعه حضوری به فرودگاه است. در فرودگاه می‌توانید به دنبال شهر مقصد و شماره پروازتان روی تابلوها بگردید. در این شرایط، 4 حالت وجود دارد، تاخیر در ساعت پروازی، پرواز به موقع، به تعویق افتادن تاریخ حرکت و کنسل شدن پرواز.

  • اداره هواپیمایی

به هر دلیلی اگر پروازتان دچار اختلالی شده باشد از جمله شرایط نامساعد جوی، روی نقشه اداره هواپیمایی ثبت می‌شود. در این نقشه تمام فرودگاه‌ها موجود است.

نحوه استعلام بلیط هواپیما داخلی و خارجی

اگر اطمینان ندارید از رزرو بلیط هواپیما به راحتی می‌توانید به سایت شرکت هواپیمایی مربوطه مراجعه کنید. برای مثال اگر پروازتان با هواپیمایی امارات باشد، با مراجعه به سایت ایرلاین، منو about باز کنید، روی check your flight status بزنید. در صفحه باز شده by flight number انتخاب کنید. در اینجا شماره پرواز flight number و تاریخ پرواز date را بزنید تا از وضعیت پرواز خود با خبر شوید.

دلایل لغو سفر

کمتر مواقعی پیش می‌آید که پروازها لغو شوند اما دلایل بسیاری در لغو سفر تاثیرگذار است از جمله شرایط نامساعد جوی، اختلافات سیاسی مثل جنگ نرم و جنگ سخت، مسائل امنیتی، نقص فنی، کمبود هواپیما و...

نحوه استرداد بلیط هواپیما

با وجود برنامه‌ریزی برای سفر، رزرو هتل و هواپیما متاسفانه نظم برنامه بر هم می‌خورد. ناگریز سه راهکار باقی می‌ماند، استرداد وجه، تغییر روز و ساعت پرواز و در مواردی که تور کامل تهیه کردید در صورت رضایت کارگذار هتل برگرداندن هزینه و تعویض مسیر به مقصدی دیگر.

توجه کنید، در صورت اقدام به استرداد وجه امکان دارد زمان برگرداندن وجه به حساب به درازا بکشد. با توجه به وضعیت مالی و حسابداری بین شرکت هواپیمایی و شرکت چارترکننده زمان تقریبی نشستن به حساب بین 72 ساعت الی 3 ماه است.

در صورتی که در طول سفر یا قبل از ورود به کشور مقصد بلایا طبیعی مانند سیل، زلزله، سونامی، بهمن و... یا حوادث و سوانح جنگی رخ دهد، با بخشنامه شورای عالی امنیت ملی آژانس موظف به عودت و استرداد کامل وجه بلیت هواپیما و هتل است.

نحوه تغییر تاریخ پس از لغو پرواز

بنا به هر دلیلی که پرواز شما لغو شود، شرکت هواپیمایی موظف است، پرواز جایگزین در تاریخ دیگر پیدا کرده و رزرو کند یا وجه پرواز را به صورت کامل استرداد کند. معمولا پس از لغو پرواز، ایرلاین به آژانس‌های مسافرتی اطلاع می‌دهد. در صورتی که صندلی خالی داشته باشند، ایرلاین و آژانس مسافرتی با مسافر تاریخ و ساعت پرواز را هماهنگ می‌کند.

  • حقوق مسافر

هر مسافری حق دارد حقوق خود را بداند، به همین خاطر سازمان هواپیمایی کشور منشور حقوق مسافران هوایی جهت حفظ منافع مسافران را تدوین کرده است. «طبق ماده 5 قانون هواپیمایی کشور ایرلاین‌ها موظف به جلب رضایت مسافران و رعایت حقوق آن‌ها هستند. » همچنین در این منشور آورده شده است، «همه مسافران باید از خدمات و سرویس‌های یکسانی برخوردار باشند. هر گونه تبعیض بین مسافران، نقص قوانین تلقی می‌شود. »

نکات شکایت از شرکت هواپیمایی

در اکثریت مواقع، در صورتی که آژانس مسافرتی و شرکت هواپیمایی با درخواست استرداد وجه مشکلی نداشته باشد، وجه مقرر پس از کسر جریمه، بین 24 الی 48 ساعت بعد استرداد می‌شود اما با توجه به اتفاقات اخیر که تعداد پروازهای لغو شده بالا رفته است، به احتمال زیاد مدت زمان بیشتری زمان می‌برد تا مبلغ به طور کامل عودت داده شود.

اگر پس از گذشت 2 هفته از زمان ثبت شکایت پاسخی از شرکت هواپیمایی دریافت نکردید و رضایت شما را جلب نکردند، شکایت مسافر از سازمان پیگیری می‌شود. جهت شکایت از آژانس‌های مسافرتی و اطلاع از نحوه استرداد بلیط هواپیما به مقالات 8 راه شکایت از آژانس‌های مسافرتی و نحوه استرداد بلیط هواپیما همراه با جدول جریمه ایرلاین‌ها مراجعه کنید.

در صورتی که شرکت هواپیمایی پس از گذشت یک ماه پاسخی نداد، مسافر می‌تواند از راه قضایی پیگیری کند.

به محض صدور رای دادگاه سازمان باید به مسافر نظر حقوقی حمل بر وارد نبودن رای (شکایت) درباره روند پیگیری قضایی پرونده اعلام کند.

تورهای ترکیبی استانبول-آنتالیا با بهترین قیمت
مقالات مرتبط
چطور از آژانس‌های مسافرتی شکایت کنیم؟
چطور از آژانس‌های مسافرتی شکایت کنیم؟ بسیاری از مسافران از حقوق خود در برابر آژانس‌های مسافرتی آگاه…
۱ آبان ۱۴۰۳، ساعت ۱۷:۴۱
خواندن مطلب
مقایسه هتل‌های Steps و Euphori
در این جا ما کنار شما به مقایسه هتل‌های Steps و Euphoria در نظر داریم. پس تا آخر مقاله همراه ما باش…
۱ آبان ۱۴۰۳، ساعت ۱۵:۳۳
خواندن مطلب
معرفی هتل steps باتومی
درباره هتل steps  باتومی این هتل در 600 متری ساحل باتومی و 6 کیلومتری مجسمه علی و نینو قرار دارد. ا…
۱ آبان ۱۴۰۳، ساعت ۱۳:۵۵
خواندن مطلب
تمیزترین شهرهای دنیا
تمیزترین شهرهای دنیا عوامل بسیاری تعیین کننده مقصد سفر است اما تمیزی در صدر لیست قرار دارد. در این …
۱ آبان ۱۴۰۳، ساعت ۱۳:۵۲
خواندن مطلب

نظـــــرات کاربــــــران

نظرتان را در مورد این تور با دیگران به اشتراک بگذارید

دیدگاه ثبت شده

شماره شما با موفقیت ثبت شد