تفلیس کجاست؟ | معرفی کامل تفلیس پایتخت و بزرگ‌ترین شهر گرجستان

گرجستان تفلیس کجاست؟ | معرفی کامل تفلیس پایتخت و بزرگ‌ترین شهر گرجستان ۹ تیر ۱۴۰۳، ساعت ۱۰:۴۴ 7 دقیقه

تفلیس کجاست؟ تفلیس، پایتخت و بزرگترین شهر گرجستان، در منطقه قفقاز جنوبی واقع شده و یکی از مهم‌ترین مراکز فرهنگی، اقتصادی و سیاسی این کشور به شمار می‌رود. این شهر با تاریخچه‌ای که به قرن پنجم میلادی بازمی‌گردد، ترکیبی از معماری قدیمی و مدرن را در خود جای داده است. رود کورا از میان تفلیس عبور می‌کند و مناظری زیبا و چشم‌نواز به آن می‌بخشد.

تفلیس به عنوان یک پل ارتباطی بین اروپا و آسیا، دارای فرهنگی متنوع و چندگانه است که در بناها، موزه‌ها، رستوران‌ها و جشنواره‌هایش به خوبی مشهود است. این شهر با جاذبه‌هایی همچون قلعه ناریکالا، کلیسای جامع سامبا، حمام‌های گوگردی و خیابان روستاولی، هر ساله پذیرای میلیون‌ها گردشگر از سراسر جهان است.

معرفی کامل تفلیس پایتخت و بزرگترین شهر گرجستان 

تفلیس پایتخت و بزرگ‌ترین شهر گرجستان در جنوب شرقی اروپا قرار گرفته است. تفلیس راه ارتباطی اروپا و آسیا در نزدیکی جاده ابریشم است. این شهر روزهای تاریک بسیاری در خود دیده است چرا که محل جنگ ابرقدرت‌های دنیا بوده است. معماری شهر تاریخی تفلیس مهر تائیدی بر تاریخ پر فراز و فرود آن در قرون وسطا و زمان استالین می‌زند. در کنار بافت تاریخی شهر سبک نئوکلاسیک و مدرن هم در معماری این شهر به چشم می‌خورد.

اطلاعات کلی باتومی

زبان رسمی: گرجی

واحد پول: لاری (GEL)

اختلاف ساعت باتومی: نیم ساعت از تهران به باتومی

کد کشور: 995+

فرودگاه: فرودگاه بین‌المللی باتومی

شماره‌های اضطراری: پلیس، آتش نشانی و باتومی 112

موقعیت جغرافیایی تفلیس

تفلیس شهر اوراسیایی است که از شرق و جنوب شرقی با آذربایجان، جنوب با ارمنستان، جنوب غرب با ترکیه و شمال با روسیه مرز زمینی مشترک دارد. وجود دریا سیاه و رشته کوه‌های قفقاز آب و هوای این شهر را در تمام فصول سال معتدل کرده است. در کل می‌توان این شهر را شهر چهار فصل خواند چرا که آب و هوا آن مطلوب و معتدل است. گردشگران ایرانی عموما در فصل بهار و پاییز به این شهر سفر می‌کنند.

جاذبه‌های تفلیس گرجستان

کلیسا جامع تثلیث تفلیس گرجستان

کلیسا جامع تثلیث به قدری در بین جاذبه‌های تاریخی گرجستان شهرت دارد که بسیاری از گردشگران این کلیسا را در برنامه سفر خود قرار می‌دهند. جذابیت این کلیسا مدیون تلفیق سبک گرجی، بیزانسی و مدرن است. این کلیسا در تپه‌ای مرتفع از فرسخ‌ها خودنمایی می‌کند. کلیسا جامع تثلیث خلاف نامش دارای 9 عبادتگاه در بخش‌های مختلف آن است. دیوارهای این کلیسا به تابلوهای نقاشی زیبایی مزین شده است. گرچه این کلیسا به مسیحیان ارتدوکس اختصاص دارد، بازید عموم آزاد و رایگان است.

تله کابین تفلیس گرجستان

تله کابین تفلیس در پارک اریکه شروع می‌شود و در قلعه ناریکالا مسیرش به پایان می‌رسد. در این مسیر چشم‌انداز بی‌نظیری از بافت تاریخی و مدرن سطح شهر خواهید داشت. تله کابین از مجسمه مادر، ناریکالا، رودخانه کورا، کلیسا مِتخی، پل صلح، قلعه ناریکالا و میدان اروپا می‌گذرد. با خرید کارت مترومانی به قیمت دو و نیم لاری می‌توانید از تله کابین تفلیس از ساعت 10 تا نیمه شب استفاده کنید.

مجسمه مادر تفلیس گرجستان

مجسمه کارتلیس دِدا که به مجسمه مادر شهرت دارد نماد شهر تاریخی تفلیس است. این مجسمه 20متری بر فراز تپه‌های سلولاکی در سال 1985 به مناسبت جشن 1500 سالگی این شهر رونمایی شد. مجسمه مادر، تصویر زنی گرجی در ردای لباس محلی گرجی هاست که در دست چپش یک کاسه آب انگور به نشانه مهمان‌نوازی مردم گرجستان و در دست راستش شمشیر به نشانه مبارزه با دشمنان قرار دارد.

پل صلح تفلیس گرجستان

یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های تفلیس پل صلح است که بر روی رودخانه کورا قرار گرفته است.

سال 2010 پل صلح به قصد ایجاد کانال ارتباطی بین بافت قدیم و مدرن شهر در تفلیس به دستور شهردار تفلیس ساخته شد. اگر می‌خواهید جاذبه‌های گردشگری شهر زیبا تفلیس را ببینید، می‌توانید جهت استعلام قیمت و رزرو تورهای تفلیس، تفلیس و باتومی از سایت توربین تراول بازدید کرده و با شماره تماس دفتر مسافرتی توربین تراول 88509701-021 تماس بگیرید.

قلعه ناریکالا تفلیس گرجستان

قلعه ناریکالا قدیمی‌ترین سازه‌های شهر تاریخی تفلیس است که در دوره ساسانیان زمانی که تفلیس در خاک ایران بوده، ساخته شده است. این قلعه در برج کوه متاتسمیندا قرار دارد. بلندای این قلعه به قدری است که در هر جایی که باشید می‌توانید این قلعه را ببینید. بازدید از قلعه ناریکالا برای عموم رایگان است. حکومت‌های مختلف از جمله حکومت امویان این قلعه را توسعه دادند. آنچه در حال حاضر از این قلعه باقی مانده، بازسازی‌هایی از قرن شانزدهم و هفدهم میلادی است.

حمام‌های سولفور تفلیس گرجستان

حمام‌های سولفور تفلیس در بافت قدیمی شهر، محله ابانوتوبانی قرار دارد. آب‌های معدنی حمام سولفور خواص درمانی بسیاری دارد. این حمام بخاطر معماری شرقی و خواص درمانی‌اش میان توریست‌ها پرطرفدار است. این حمام فضای زیبایی با دیوارهای رنگی و گنبدهایش به وجود آورده است. تجربه استراحت در در حمام معدنی سولفور تفلیس نه تنها آرامش‌بخش است بلکه فرصت خوبی برای آشنایی با فرهنگ و سنت مردم گرجستان را فراهم می‌کند.

غذاهای تفلیس گرجستان

کباب متسوادی گرجستان

متسوادی کباب محبوب گرجستانی‌ها و توریست‌ها است. در این کباب گوشت چرخ‌کرده گوسفند یا گوساله در مایع مخصوصی که شامل آب لیمو، آب انار، ترخون، پیاز، نمک و فلفل خوابانده می‌شود تا کبابی لطیف و آب‌دار آماده شود. در کنار کباب متسوادی معمولا سس آلوچه، پیاز و گوجه حلقه‌ای و دانه‌های انار سرو می‌شود.

خاچاپوری

خاچاپوری نان اصیل گرجستانی‌ها است که این روزها در بین گردشگران طرفداران بسیاری جمع کرده است. خاچاپوری انواع مختلفی دارد اما پایه این نان خاچا (نوعی پنیر)، پوری (نان مخصوص)، تخم مرغ، پنیر خامه‌ای، پنیر پیتزا و ادویه‌جات است. خاچاپوری را هر جایی در گرجستان می‌توانید پیدا کنید، از دکه‌های کنار خیابان گرفته تا رستوران‌های لوکس گرجستان.

خینکالی

خینکالی، یکی دیگر از غذاهای سنتی کشور گرجستان است که محبوبیت بسیاری دارد. خینکالی انواع مختلفی دارد اما به طور کلی پایه ثابت انواع مختلف آن خمیری است که با گوشت چرخ‌کرده بره، گاو یا خوک، پیاز و ادویه‌جات پر می‌شود. یکی از مشهورترین خینکالی، خینکالی کالاکوری است که در آن گوشت چرخ‌کرده، جعفری، شوید، سبزیجات و ادویه‌جات ریخته می‌شود.

مراکز خرید تفلیس گرجستان

مرکز خرید جی تی سی تفلیس گرجستان

مرکز خرید جی تی سی یکی از معروف‌ترین مرکز خریدهای تفلیس است. این مجتمع تجاری و تفریحی بازدیدکنندگان را از هر نیازی بی‌نیاز می‌کند. این مجموعه دارای مراکز خرید، کافه‌ها و رستوران‌ها با غذاهای متنوع اعم از سنتی و مدرن، زمین بازی کودکان، سینما و محل نگهداری حیوانات خانگی است.

اجناس برندهای مشهور دنیا، پوشاک، لوازم خانگی، آلات موسیقی، کفش، ساعت، طلا و جواهر از جمله محصولاتی است که در مرکز خرید جی تی سی به فروش می‌رسد.

مرکز خرید ایست پوینت تفلیس گرجستان

مرکز خرید ایست پوینت بالغ بر 150 بوتیک از برندهای بین‌الملل پوشاک، ساعت‌های لوکس، کیف و کفش ، لوازم خانگی و... دارد. این مجتمع تجاری و تفریحی علاوه بر مراکز خرید، کافه‌ها، رستوران‌ها، کلاب کودکان، اسباب بازی فروشی، سالن بولینگ، سینما با جدیدترین تکنولوژی روز دنیا، سینما سه بعدی، سینما IMAX و پارکینگ رایگان دارد. این مرکز خرید هر روز هفته از ساعت 10 صبح تا 10 شب باز است.

بازار لیلو تفلیس گرجستان

بازار لیلو یکی از قدیمی‌ترین و بهترین بازارهای تفلیس در گرجستان است. در این بازار نمی‌توانید دنبال قیمت متعارفی که تعزیرات تعیین کرده، بگردید چون این خود دست‌فروشان هستند که قیمت محصولات خود را مشخص می‌کنند. به همین خاطر توصیه ما گشت‌زنی در مغازه به مغازه و از دست‌فروشی به دست‌فروشی دیگر است که محصولات و سوغاتی‌های جذابی را با تخفیف، ارزان تهیه کنید. نگران خورد و خوراک بعد از پیاده روی طولانی از خرید نباشید، با خوردن غذا در یکی از کافه‌ها و رستوران‌های اطراف انرژی‌تان را به دست می‌آورید.

تورهای ترکیبی استانبول-آنتالیا با بهترین قیمت
مقالات مرتبط
چطور از آژانس‌های مسافرتی شکایت کنیم؟
چطور از آژانس‌های مسافرتی شکایت کنیم؟ بسیاری از مسافران از حقوق خود در برابر آژانس‌های مسافرتی آگاه…
۲۹ شهریور ۱۴۰۳، ساعت ۲۰:۳۲
خواندن مطلب
مقایسه هتل‌های Steps و Euphori
در این جا ما کنار شما به مقایسه هتل‌های Steps و Euphoria در نظر داریم. پس تا آخر مقاله همراه ما باش…
۲۹ شهریور ۱۴۰۳، ساعت ۱۳:۸
خواندن مطلب
معرفی هتل steps باتومی
درباره هتل steps  باتومی این هتل در 600 متری ساحل باتومی و 6 کیلومتری مجسمه علی و نینو قرار دارد. ا…
۲۹ شهریور ۱۴۰۳، ساعت ۱۳:۲۰
خواندن مطلب
تمیزترین شهرهای دنیا
تمیزترین شهرهای دنیا عوامل بسیاری تعیین کننده مقصد سفر است اما تمیزی در صدر لیست قرار دارد. در این …
۲۹ شهریور ۱۴۰۳، ساعت ۱۵:۴۳
خواندن مطلب

نظـــــرات کاربــــــران

نظرتان را در مورد این تور با دیگران به اشتراک بگذارید

دیدگاه ثبت شده

شماره شما با موفقیت ثبت شد