جاهای دیدنی تفلیس

گرجستان تفلیس کجاست؟ | معرفی کامل تفلیس پایتخت و بزرگ‌ترین شهر گرجستان بازارگردی ۱۰ تیر ۱۴۰۳، ساعت ۱۵:۵۲ 7 دقیقه

جاهای دیدنی تفلیس کجاست؟ تفلیس، پایتخت زیبای گرجستان، یکی از مقاصد گردشگری محبوب در منطقه قفقاز است که با ترکیبی از تاریخ غنی، معماری منحصر به فرد و فرهنگ پویا گردشگران را به خود جذب می‌کند. این شهر با کوچه‌های باریک و پیچ‌در‌پیچ، کلیساهای قدیمی، قلعه‌های تاریخی و چشمه‌های آب گرم، روح تاریخ و سنت‌های گرجی را به نمایش می‌گذارد.

از بازدید از قلعه ناریکالا که مشرف به شهر است و مناظر شگفت‌انگیزی را ارائه می‌دهد، تا قدم زدن در خیابان‌های سنگفرش‌شده محله قدیمی تفلیس و چشیدن طعم‌های محلی در رستوران‌های دنج، هر گوشه از این شهر جذابیتی خاص دارد. همچنین، تفلیس با ترکیب فرهنگ‌های مختلف و محیط دوستانه‌اش، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را برای هر گردشگری به ارمغان می‌آورد.

معرفی شهر تاریخی تفلیس

تفلیس پایتخت و بزرگترین شهر گرجستان است. سالانه گردشگران بسیاری به ویژه توریست‌های ایرانی را بخاطر ارزان و خوش قیمت بودن، بدون ویزا بودن، نزدیکی به ایران و از همه مهم‌تر جاذبه‌های تاریخی و طبیعتگردی‌اش به سمت خود می‌کشاند. تفلیس نسبت سایر شهرهای گرجستان ارزان‌تر است.

تفلیس شهری سنتی و باستانی است که ترکیبی از جاذبه‌های تاریخی و طبیعتگردی را در خود جای داده است. در این شهر معماری، زبان و فرهنگ مشترک در بسیاری از جاها دیده می‌شود که این بخاطر این است که گرجستان در سال‌های دور بخشی از ایران بوده است.

دیدنی‌های تفلیس

مجسمه مادر یا کارتلیس دِدا تفلیس

هر کشوری نمادی دارد. نماد کشور گرجستان، مجسمه کارتلیس دِدا است که به مجسمه مادر شهرت دارد. مجسمه مادر با ارتفاع بیست متری ناظر بر کل شهر است. از آنجا مراقب فرزندش، گرجستان است. در دست راستش کاسه انگوری نگاه داشته است که به مهمانوازی مردم خونگرم گرجستان اشاره دارد و در دست راستش شمشیری به دست دارد که نشان از روحیه مبارزش در برابر دشمنان کشورش است.

تله کابین تفلیس

تله کابین تفلیس مسیری از پارک اریکه تا قلعه ناریکالا طی می‌کند. در این تله کابین می‌توانید کل شهر را زیر پایتان ببینید. این تله کابین از مجسمه مادر، ناریکالا، رودخانه کورا، کلیسا مِتخی، پل صلح، قلعه ناریکالا و میدان اروپا رد می‌شود. ورودی آن 2.5 لاری است که با شارژ کارت مترومانی می‌توانید آن را پرداخت کنید. این مجموعه همه روز از ساعت 10:00 تا 24:00 با ارائه خدمات پارکینگ، کافه و رستوران باز است.

قلعه ناریکالا تفلیس

در دوره ساسانیان که کشور گرجستان کنونی در قلمرو ایران بود، قلعه ناریکالا در قرن چهارم میلادی ساخته شد. به همین خاطر است که سبک معماری این قلعه ایرانی است. شاید برایتان جالب باشد که این قلعه به قلعه مادر شهرت دارد، چرا که این قلعه قدیمی‌ترین سازه شهر تفلیس با قدمت 1600 ساله، محسوب می‌شود. قلعه ناریکالا سال 1996 بعد از آتش‌سوزی، بازسازی کامل شد.

کلیسا سامبا یا کلیسا جامع تثلیث تفلیس

کلیسا سامبا در زبان گرجی به معنای تثلیث است. این کلیسا در بین گردشگران بیشتر به نام کلیسا جامع تثلیث جا افتاده است. این کلیسا ترکیبی از دو سبک سنتی و مدرن با یک گنبد طلایی مخروطی و 8 گنبد پلکانی ساخته شده است. این مجموعه کلیسا دارای بخش‌های مختلفی از جمله برج ناقوس، اقامتگاه اسقف اعظم، صومعه، آکادمی علوم دینی، آکادمی الهیات و کارگاه‌های آموزشی است.

پل صلح تفلیس

پل صلح جدیدترین سازه تفلیس در گرجستان است که با شیشه و فولاد بر روی رودخانه کورا در مرکز شهر ساخته شده است. این پل معماری بی‌نظیری دارد که می‌توانید آن را از دور در تله کابین تفلیس به خوبی ببینید. روی پل که بایستید، می‌توانید کلیسا متخی، مجسمه واختانگ یکم، قلعه ناریکالا، پل باراتاشویلی و اداره ریاست جمهوری ببینید. پل صلح بافت قدیمی تفلیس را به بافت مدرن آن وصل می‌کند.

برج ساعت تفلیس

برج ساعت یکی از نمادهای مهم شهر تفلیس است که در کنار ساختمان تئاترهای عروسکی قرار دارد. این ساختمان به ظاهر قدیمی، نوساز است. طراح برج ساعت، استاد خوش ذوق هنرهای نمایشی، ریزو گابریادزه است. این برج از افسانه‌ای گرجی الهام گرفته شده است. جذابیت این برج هر روز ساعت  12 که فرشته‌ای از در ساعت بیرون می‌آید، دو چندان می‌شود. اگر جزو افرادی هستید که به نمایش علاقه دارند، ساعت 7 بعد از ظهر نباید نمایش کوتاه «چرخه زندگی» را از دست دهید.

آبگرم سولفات تفلیس

حمام‌های تفلیس در بافت قدیمی این شهر، محله آبانتوبانی قرار دارد. معماری این حمام به سبک کلاسیک به شکل گنبدی ساخته شده است. آب‌های گرم حمام‌های این شهر خواص درمانی بسیاری دارد به همین خاطر اسپا سنتی، آب‌درمانی، سونا و ماساژ به شدت پیشنهاد می‌شود. نادر شاه افشار این آتشکده را که به مسجد تغییر کاربری داده بود، تخریب کرد اما شوروی و میراث فرهنگی پیشین گرجستان آن را بازسازی کردند.

پارک آبی جینو پارادایس تفلیس

مجموعه تفریحی پارک آبی جینو پارادایس تفلیس در وسعت 20 هکتار ورزش‌های آبی جذاب و هیجان‌انگیزی در خود جای داده است. این پارک انواع و اقسام استخرها، سرسره‌های مهیج، بخش کودکان، پارک دایناسور داینو، سالن بدنسازی، قایق‌سواری مانند قایق بنانا، دوچرخه آبی، جت اسکی و... دارد. اگر طرفدار تفریحات آبی هستید، نیمه دوم اریبهشت تا نیمه اول مهر ماه مناسب‌ترین زمان برای استفاده از پارک آبی جینو پارادایس تفلیس است.

سد ژینوالی تفلیس

سد ژینوالی بهشتی سرسبز و خوش آب و هوا در 60 کیلومتری شهر تفلیس قرار دارد. بسیاری از گردشگران در فصل تابستان به سد ژینوال کشیده می‌شوند. در کنار این سد، تپه‌های سرسبزی وجود دارد که اینجا را به فضایی رویایی تبدیل می‌کند. 4 هزار گونه مختلف گیاهی در این طبیعت سرسبز پیدا می‌شود. بعد از پیاده‌روی و کوه‌نوردی طولانی به پیک‌نیک بروید. جهت مشاهده و رزرو تور تفلیس گرجستان به سایت توربین تراول مراجعه کرده و با شماره 88509701-021 تماس بگیرید.

شهر سنگی اوپلیستسیخه تفلیس

شهر سنگی اوپلیستسیخه شهری باستانی از دل تاریخ است. زمانی این شهر مرکز سیاسی و مذهبی در قلمرو کارتلی بود. قدمت این شهر سنگی به قرون وسطا برمی‌گردد. اوایل قرن چهارم میلادی این شهر از رونق افتاد اما در قرن هشتم و نهم میلادی به پایگاه نظامی تغییر کاربری داد. به همین خاطر دوباره مورد توجه قرار گرفت. سرانجام در قرن چهاردهم با تاخت و تاز مغولان شهر اوپلیستسیخه رفته رفته متروکه شد.

معبد سامتاورو تفلیس

معبد سامتاورو در30 کیلومتری شهر تفلیس قرار دارد. قرن چهارم میلادی در منطقه‌ای سرسبز، این معبد باشکوه ساخته شد. در گذشته این منطقه به شهر متسخا شناخته می‌شد اما رفته رفته نه اسمی، نه شهری از آن باقی مانده است. خوشبختانه این معبد در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است. به همین خاطر از این اثر کاملا محافظت می‌شود تا آسیب نبیند.

خانه اپرا پالیاشویلی تفلیس

خانه اپرا پالیاشویلی، که به خانه تئاتر باله و اپرا تفلیس نیز شناخته می‌شود.، در خیابان روستاولی قرار دارد. این ساختمان یکی از زیباترین ساختمان‌های این خیابان است که بی‌شباهت به قصرهای باشکوه قصه‌ها پریان نیست. در این خانه اپرا نمایش روی صحنه می‌رود و موسیقی اجرا می‌شود. پیشنهاد می‌شود، قبل از سفرتان بلیط باله و اپرا را از خانه اپرا تهیه کنید.

پارک ریکه تفلیس

پارک ریکه امکانات تفریحی بسیاری برای گردشگران فراهم کرده است از جمله قایق‌سواری، زمین بازی، فضای سبز و از همه مهم‌تر تله کابین که از پارک اریکه مسیرش را شروع کرده تا به قلعه ناریکالا برسد. در این مسیر می‌توانید از مجسمه مادر، قلعه ناریکالا، رودخانه کورا، کلیسا مِتخی، پل صلح و میدان اروپا دیدن کنید. اکتبر هر سال به مناسبت بزرگداشت تفلیس در پارک ریکه جشنی برگزار می‌شود.

تورهای ترکیبی استانبول-آنتالیا با بهترین قیمت
مقالات مرتبط
چطور از آژانس‌های مسافرتی شکایت کنیم؟
چطور از آژانس‌های مسافرتی شکایت کنیم؟ بسیاری از مسافران از حقوق خود در برابر آژانس‌های مسافرتی آگاه…
۲۹ شهریور ۱۴۰۳، ساعت ۱۸:۲۰
خواندن مطلب
مقایسه هتل‌های Steps و Euphori
در این جا ما کنار شما به مقایسه هتل‌های Steps و Euphoria در نظر داریم. پس تا آخر مقاله همراه ما باش…
۲۹ شهریور ۱۴۰۳، ساعت ۱۳:۸
خواندن مطلب
معرفی هتل steps باتومی
درباره هتل steps  باتومی این هتل در 600 متری ساحل باتومی و 6 کیلومتری مجسمه علی و نینو قرار دارد. ا…
۲۹ شهریور ۱۴۰۳، ساعت ۱۳:۲۰
خواندن مطلب
تمیزترین شهرهای دنیا
تمیزترین شهرهای دنیا عوامل بسیاری تعیین کننده مقصد سفر است اما تمیزی در صدر لیست قرار دارد. در این …
۲۹ شهریور ۱۴۰۳، ساعت ۱۵:۴۳
خواندن مطلب

نظـــــرات کاربــــــران

نظرتان را در مورد این تور با دیگران به اشتراک بگذارید

دیدگاه ثبت شده

شماره شما با موفقیت ثبت شد