معرفی کامل مسکو، پایتخت بزرگترین کشور دنیا

راهنمای سفر ۱۰ خرداد ۱۴۰۳، ساعت ۱۳:۳۵ 9 دقیقه

معرفی شهر مسکو روسیه

مسکو پایتخت و بزرگترین شهر روسیه است که در غرب کشور قرار دارد. اسم این شهر از رودخانه‌ای به همین نام  Moskva river گرفته شده است که از غرب مسکو تا شرق شهر اسمولنسک امتداد می‌یابد. این شهر معمولا با کاخ‌ها و کلیساهای مجلل بین گردشگران شناخته می‌شود. بافت تاریخی این شهر باعث نشده است که از معماری مدرن فاصله بگیرند. مسکو توانسته با حفظ آثار تاریخی به جای مانده از سالیان دور مدرنیته را در معماری خود به کار ببرد.

آب و هوا

مسکو اقلیم سرد و خشک دارد و بیشترین فصل بارش بارش در زمستان و بهار است. مسکو شهری با تنوع آب و هوایی است که سردترین روزهای سال در زمستان و گرما و رطوبت را در زمستان تجربه کنید. افسانه بهترین زمان سفر را کنار بگذارید، بهترین زمان با توجه به سلیقه، آب و هوا، برگزاری رویدادهای خاص توسط خودتان تعیین می‌شود.

مسکو در منطقه قاره‌ای قرار دارد به همین خاطر شهری سردسیر است. به طور کلی زمستان‌های این شهر به شدت سرد و پربارش است اما تابستان‌های آن آب و هوای گرم و معتدلی دارد. دما مسکو در زمستان بین منفی 40-30 درجه سانتی گراد و تابستان‌ها دما بین 25-35 درجه سانتی گراد متغیر است.

اطلاعات کلی

  • زبان رسمی: روسی
  • واحد پول: روبل (RUB)
  • اختلاف ساعت: نیم ساعت از تهران عقب‌تر است.
  • کد کشور: 7+
  • ولتاژ برق شهری: 220 ولت
  • فرودگاه‌ها:
  •       فرودگاه بین‌المللی دوموده دوو مسکو
  •       فرودگاه بین‌المللی ونووکوا مسکو
  •       فرودگاه شرمتیوو مسکو
  • شماره‌های اضطراری:
  1. آتش‌نشانی: 101
  2. پلیس: 102
  3. آمبولانس: 103

جاذبه‌های گردشگری

مسکو از جمله شهرهای پرجاذبه روسیه است که شهرت جهانی دارد. به طور کلی جاذبه‌های این شهر به دو دسته جاذبه‌های طبیعی و مصنوعی تقسیم می‌شود. جاذبه‌های گردشگری این شهر تنها محدود به طبیعت آن نمی‌شود بلکه اماکن فرهنگی و تاریخی آن نیز می‌شود.

در طول تاریخ از مسکو به نام سرسبزترین پایتخت‌های دنیا شناخته شده است. 40 درصد مساحت این شهر با پوشش گیاهی پر شده است. پوشش گیاهی این شهر در کنار وجود رودخانه‌ها و دریا طبیعت بی‌نظیری را به وجود آورده است.

تپه‌های اسپرو (Sparrow Hills)

تپه‌های اسپرو کنار رودخانه مسکوا قرار دارد که با ارتفاع 220 متر از سطح دریا بلندترین نقطه این شهر به حساب می‌آید به همین خاطر اگر در بالاترین نقطه آن بایستید، منظره هیجان‌انگیز و زیبایی از بالا به کل شهر خواهید داشت. یکی از زیباترین پارک‌های مسکو بر روی همین تپه‌ها اسپرو قرار دارد که اوقات خوشی را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند.

قلعه کرملین (Kremlin Palace)

یکی از مشهورترین و قدیمی‌ترین بناهای تاریخی روسیه است که در ضلع شرقی میدان سرخ قرار دارد به همین خاطر این قلعه به نام قلب مسکو شناخته شده است. از طرفی در ضلع غربی آن به باغ الکساندر نزدیک است. زمانی این کاخ محل رژه سربازان روس بوده است. کاخ کرملین شاهد حوادث بسیاری در زمان سلطنت‌های مختلف مانند تزارها و خاندان سلطنتی روس بوده است. این کاخ بناهای دیگری را در خود جای داده است مانند کاخ گرینوف، کلیسا سوارف و...

قلعه کرملین مسکو

میدان سرخ (Red square)

در شرق میدان سرخ کاخ کرملین و شمال آن رودخانه مسکوا قرار دارد. سرخ در کلمه میدان سرخ به زبان روس‌ها معنی شادی می‌دهد. اگر می‌خواهید تاریخ هزار ساله این شهر را در یک نگاه ببینید باید وسط میدان بایستید تا مسحورِ شکوه کاخ‌ها، کلیساها و برج‌های تاریخی آن شوید. از این میدان می‌توانید معبد مینیسکلی، موزه هرمیتاژ، قلعه کرملین، کلیسا سنت باسیل، مقبره لنین، برج اسپاسکایا و... را می‌توانید ببینید. جهت مشاهده قیمت تورهای متنوع مسکو، سن پطرزبورگ و سوچی روسیه به سایت توربین تراول مراجعه کنید و با کارشناسان تور آژانس مسافرتی توربین تراول جهت رزرو تورهای جذاب روسیه و دریافت برنامه سفر دقیق از گشت‌های شهری در طول مدت اقامت تماس بگیرید.

میدان سرخ مسکو

کلیسای سنت باسیل (Saint Bsil's Cathedral)

کلیسا سنت باسیل به قدری در بین گردشگران از محبوبیت بالایی برخوردار است که به یکی از نمادهای این کشور تبدیل شده است. این کلیسا بیش از 450 سال است که در میدان سرخ مسکو قرار دارد. کلیسا جامع سنت باسیل به دستور ایوان چهارم که به ایوان مخوف شهرت داشت، ساخته شد. به گفته برخی مورخان این کلیسا به افتخار پیروزی سربازان روسیه بر تاتارها بنا شد. کلیسا جامع سنت باسیل از 9 کلیسا تشکیل شده است که هر 8 کلیسا به کلیسا اصلی وصل می‌شود. برخی معتقدند ایوان مخوف پس از ساخته شدن کلیسا دستور داده چشم معمار را کور کنند تا بنایی به زیبایی این کلیسا نتواند بسازد. سنت باسیل بخاطر جنگ‌هایی که در خود دیده است، تخریب شد اما نسخه کنونی آن تنوع رنگی بسیاری دارد. در گذشته این کلیسا به رنگ سفید و سرخ بوده است.

کلیسا سنت باسیل

پارک گورکی (Gorky Park)

گورکی، نویسنده مشهوری که در زمان حیاتش علارغم پنج باری که نامزد نوبل ادبی شد، موفق به دریافت آن نشد. پارک گورکی مسکو به افتخار او نامگذاری شد. مساحت پارک گورکی مسکو به 120 هکتار می‌رسد. این پارک در نزدیکی رودخانه مسکو واقع شده است.

این پارک جزو پرطرفدارترین پارک‌های این شهر محسوب می‌شود. در این پارک امکانات تفریحی متنوع و زیادی برای بازدیدکنندگان فراهم کرده است از جمله تخت‌های آفتاب‌گیر، کلاس‌های رایگان یوگا، قایق‌سواری، سالن سینما روباز، اجراهای خیابانی نوازندگان و اماکن مختلف برای تفریح کودکان و از همه جذاب‌تر اینکه شانس دیدن حیواناتی مانند آهو، خرگوش و قراقاول را از نزدیک ببینید.

پیشنهاد توربین تراول بازدید از پارک گورکی در فصل تابستان است. از آن جایی که تفریحات این پارک در فضا روباز است، این فصل بهترین گزینه موجود جهت بازدید از این پارک است.

موزه تسلیحات کرملین (Armoury Chamber)

موزه تسلیحات کرملین Armoury Chamber، بزرگ‌ترین وقدیمی‌ترین موزه تاریخی نظامی روسیه در سال 1851 جهت معرفی تاریخ نظامی روسیه از قرون وسطی تا دوران معاصر ساخته شد.

در این موزه مجموعه‌ای از اسلحه‌ها، تجهیزات نظامی، لباس‌های نظامی و...  در طول تاریخ نظامی روسیه به نمایش گذاشته شده است.

با وجود اینکه این موزه بخشی از کاخ سلطنتی روسیه محسوب می‌شود، بازدید از آن برای عموم آزاد است. موزه تاریخی تسلیحات مسکو از موقعیت مکانی خوبی برخوردار است چرا که دسترسی به سایر جاذبه‌های گردشگری دارد و جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی مسکو مانند کاخ تاریخی کرملین، میدان قرمز، منطقه کوهستانی کراسنایا پولیانا و کلیسا سنت باسیل نزدیک است. جالب است که کالکشنی که در این موزه جمع‌آوری شده است محدود به تسلیحات نظامی نمی‌شود، مجموعه جواهرات و اشیا قیمتی و زینتی پادشاهان روس را نیز در خود جای داده است.

موزه تسلیحات کرملین

منطقه کوهستانی کراسنایا پولیانا (Krasnaya Polyana)

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های روسیه که سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند، کوه کراسنایا پولیانا است. علاقمندان و دوستداران اسکی و ورزش‌های زمستانی این مقصد ورزشی را در برنامه سفر خود جای می‌دهند چرا که پیست اسکی روزا ختور در کوه کراسنایا پولیانا استانداردهای لازم جهت برگزاری المپیک زمستانی رشته اسکی آلپاین و نورودیک را کسب کرد. بعد از برگزاری المپیک زمستانی در این دو رشته در این منطقه کوهستانی، به آن لقب سوئیس روسیه را دادند. چند پیست مشهور برای آماتورها به نام‌های آلپیکا سرویس، گورنایا کاروسل و گازمپروم در این کوهستان مناسب است. همه جاذبه‌های کراسنایا پولیانا محدود به پیست‌های اسکی آن نمی‌شود، این کوهستان چشم‌انداز زیبایی از دریا، صخره‌های باشکوه آچیشخو و جنگل‌های سرسبزِ درختان توسکا، بلوط و... دارد. جهت مشاهده قیمت تورهای متنوع مسکو، سن پطرزبورگ و سوچی روسیه به سایت توربین تراول مراجعه کنید و با کارشناسان تور آژانس مسافرتی توربین تراول جهت رزرو تورهای جذاب روسیه تماس بگیرید.

صومعه نوودویچی (Novodeichy Convent)

موزه هنرهای پوشکین در مسکو، یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های هنری معاصر دنیا را دارد. این موزه حدود 700 هزار اثر هنری از دوره‌های مختلف جمع‌آوری کرده است. دو تا از معروف‌ترین آثار هنری این موزه مجموعه جواهرات فرانسه باقی مانده از قرن 21ام و مجموعه نقاشی‌های امپرسیونیست و پست امپرسیونیست است. این موزه دارای دو ساختمان در محله کوبرینو مسکو است که در ساختمان اصلی آن از مجموعه آثار هنری گران‌بهای اروپایی از قرون وسطی تا دوره رنسانس و مدرن  نگهداری می‌شود.

در ساختمان دیگر آن مجموعه آثار هنری نظیر موزائیک‌ها، چینی‌ها و سفال‌هایی از قرن‌های مختلف به نمایش گذاشته است.

مترو مسکو

مترو مسکو یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری مسکو است که روزانه بین 9-8 میلیون نفر در سطح شهر در رفت و آمد هستند. مترو مسکو دارای 185 ایستگاه با 12 خط است که هر ایستگاه به سبک معماری کشورهای جهان و سبک مدرن طراحی شده است. مترو مسکو روسیه مسیری حدود 397 کیلومتر طی می‌کند.

ایستگاه تیترا لنایا (Troitskaya station)

ایستگاه مترو تئاتر تیترا لنایا در مجاورت سالن تئاتر قرار دارد به همین خاطر به این نام خوانده می‌شود.

این ایستگاه سال 1938 با هدف پاسداشت فرهنگ و هنر ساخته شده است. سراسر دیوارهای این ایستگاه به زیبایی با سنگ‌های مرمر و تابلوهایی که از زمان تخریب کلیسا مسیح باقی مانده، مزین شده است. بخش مرکزی این ایستگاه با لوسترهای کریستالی بسیاری و ستون‌های سفالین تزئین شده است.

ایستگاه شیشه‌ای نوو سلوبودسکایا (Novatorskaya)

آخرین ایستگاه مترو مسکو که قصد داریم به شما معرفی کنیم ایستگاهی حیرت‌انگیز با ۳۲ تابلوی جذاب شیشه‌ای است که با رنگ‌هایی بی‌نظیر و منحصربه‌فرد شما را مجذوب خود می‌کنند. یکی از این تابلو های زیبای شیشه‌ای پیش از این در کلیسای جامع شهر ریگا قرار گرفته بوده که آن را به این مکان منتقل کردند. نوو سلوبودسکایا دقیقاً در سال ۱۹۵۲ به‌وسیله مهندس معمار “الکسی دوشکین” بنا شد. در طراحی این ایستگاه مترو از ۳۲ پنل زیبای شیشه‌ای استفاده کردند که هر کدام از این پنل‌ها در یک قاب برنجی قرار گرفته‌اند. جالب است بدانید که در بخشی از دیواره و جداره این ایستگاه یک پرتره از استالین بر روی قطعات موزاییکی حکاکی شده بود که بعد از فوت وی و منفور شدن شخصیتش آن را با یک تصویر از کبوترهایی که در حال پرواز هستند، جایگزین می‌کنند.

غذاهای مسکو روسیه

بیف استروگانوف (Beef Stroganoff): یک غذای سنتی روسیه که از گوشت گاو به همراه قارچ، پیاز، خامه و حبوبات تهیه می‌شود.

ژارکیه (Zharkoe): این غذا با گوشت پخته‌شده گاو، خامه، کرفس، جعفری، سیر، میخک و ادویه‌جات ویژه‌ای درست می‌شود. ژارکیه اغلب برای ناهار سرو می‌شود.

شیشلیک (Shashlychnaya): غذایی محبوب و نام آشنا برای ایرانیان است. اما شیشلیک در روسیه انواع مختلفی دارد به طوری که بعضی رستوران‌های روسی اختصاصا روی این غذا خوشمزه کار می‌کنند. به طور کلی پایه این غذا خوشمزه با انواع گوشت گاو، مرغ، ماهی و...با سبزیجات کبابی می‌شوند.

ماشروم جولیان (Julien mushroom): ماشروم جولیان یکی از غذاهای سنتی و خوشمزه روسیه است که بین گردشگران پرطرفدار است. این غذا طعمی شبیه به بیف استراگانف دارد اما مواد آن تا حدودی متفاوت است. ماشروم جولیان با قارچ، برگ استوخودوس، خامه ترش، پنیر موزارلا و ادویه‌جات درست می‌شود.

چبورک (Chebureki): خمیری مثلثی شکل مانند سبموسه با گوشت چرخ‌کرده و ادویه‌جات پر می‌شود.

تورهای ترکیبی استانبول-آنتالیا با بهترین قیمت
مقالات مرتبط
چطور از آژانس‌های مسافرتی شکایت کنیم؟
چطور از آژانس‌های مسافرتی شکایت کنیم؟ بسیاری از مسافران از حقوق خود در برابر آژانس‌های مسافرتی آگاه…
۲۹ شهریور ۱۴۰۳، ساعت ۱:۵۹
خواندن مطلب
مقایسه هتل‌های Steps و Euphori
در این جا ما کنار شما به مقایسه هتل‌های Steps و Euphoria در نظر داریم. پس تا آخر مقاله همراه ما باش…
۲۹ شهریور ۱۴۰۳، ساعت ۰:۴۴
خواندن مطلب
معرفی هتل steps باتومی
درباره هتل steps  باتومی این هتل در 600 متری ساحل باتومی و 6 کیلومتری مجسمه علی و نینو قرار دارد. ا…
۲۸ شهریور ۱۴۰۳، ساعت ۱۹:۴۰
خواندن مطلب
تمیزترین شهرهای دنیا
تمیزترین شهرهای دنیا عوامل بسیاری تعیین کننده مقصد سفر است اما تمیزی در صدر لیست قرار دارد. در این …
۲۹ شهریور ۱۴۰۳، ساعت ۱:۲
خواندن مطلب

نظـــــرات کاربــــــران

نظرتان را در مورد این تور با دیگران به اشتراک بگذارید

دیدگاه ثبت شده

شماره شما با موفقیت ثبت شد